Den 14. februar 2018
Vi afholdt foredrag i Nivå Bådelaug om vores forberedelser og planlægningen af vores tur. Den aften blev det mere virkeligt end nogensinde – vi skal af sted! At stå der og fortælle og vise udstyr m.v. gjorde, at det gik op for os, at det var nu (næsten), at vores drømmetur skulle begynde. Lokalet var fyldt op, og vi fik efterfølgende god feedback på vores foredrag.
Marts
Fortsat stor travlhed med at få installeret de mange “investeringer” – en fantastisk tid, men også en meget travl tid. Godt at vi begge er pensioneret, og har hele dagen til vores rådighed.
Den 11. april
Der er i dag kommet en pakke fra ARC – Atlantic Rally for Cruisers – Rally Handbook, søkort og et kæmpestort ARC-flag. Det bliver spændende læsning, der er en del der skal læses, og vi skal sætte os ind i meget.
I overskrifter kan nævnes: Preparations, Las Palmas Information, Atlantic Crossing Information, Communications, Saint Lucia Information.
Starten går den 25. november 2018!
Den 18. april
Så er båden klar til at komme i vandet.
Bunden er først malet 1 gang med Trilux hård bundmaling og efterfølgende 2 gange med blød Micron Extra 350 EU fra Watski. Båden er maskinpoleret med Hempel Custom Marine polish og fået 2 gange Hempel Wax TecCel for bedre at kunne beskytte gelcoaten under turen.
Den 22. april
Så blev Targa-bøjlen beklædt med stof og to solceller. Næste projekt er at sætte vinger på Ruthland vindgeneratoren.
Skyggeplads for rorsmand og underlag for solceller
Den 28 april
Furlex 304 td monteres af Thomas fra Elvstrøm Sejl , så vi er i stand til bedre at rulle 135% genuaen ind.
Den 17. maj
Afsked i Nivå
Så starter eventyret. Vi afholder en lille afskeds-komsammen på Nivå Havn (ud for havnekontoret) torsdag den 17. maj 2018 kl. 16-18, hvor der vil være mulighed for at vinke farvel til os, når vi sejler kl. 18.
Havnekontoret havde sat en hilsen til os på reservationskiltet, kørte borde-bænkesæt frem til os. Stor service! Tak til Linda og Claus og på gensyn til september 2019.
Den dag har vi ventet på i 17 år. Det var stort fremmøde på havnen af familie, venner og tidl. kolleger. Skønt så mange var kommet for at sige farvel.
Vores to dejlige sønner kappede vores fortøjninger, der var flag og masser af tågehorn fulgte os ud af havnen, og mange gik ud på molen og vinkede farvel.
Selv optimister og surfere kom forbi ude på vandet og vinkede og ønskede os god tur. Meget rørende afsked – og noget gåsehud. Tak til alle for fremmøde, dejlige gaver, knus, hilsener og trut med tågehornet. Se forøvrigt Uge-Nyt Fredensborg på tirsdag.
Turen gik helt til Rungsted første dag, da vi opdagede at vi ikke havde afleveret de lånte nøgler til havneskuret. Nu vil en meget træt hr. og fru Hansen gå til køjs.
Den 19. maj – 21. maj
Hygge på kajen
Undervejs sydpå mødtes vi med 5 andre både fra Nivå og holdt pinse i Docken havn i Malmø. En dejlig oplevelse lige at få med, da vores tur jo ikke lige kom forbi Mölle.
Den 21. maj
Vi sejlede fra Malmø kl 9.15 mod Gedser, det var en kold tur med et hårdt kryds indtil vindmølleparken. Der var pæn sø, desværre var vores vindmåler gået i udo. Vi ankom til Gedser efter 12 timer sejlads – godt trætte. Har lige i dag set Ugeavisens artikel – tak til journalist Peter Mailand for den flotte artikel.
Den 22. maj
Vi tog en overligger i Gedser da vores vindmåler gik i udo på vej fra Malmø, derudover havde vi nogle ‘hængepartier’ vi lige skulle ordne. Planen er nu tidligt op i morgen med kurs mod Kiel.
Perioden 23. maj til 27. maj
Vi har været i Holtenau, Brunsbüttel, Langeoog, Lawersoog og Vlieland
I Holtenau skal man købe billet til Kielerkanalen, og hvis det ikke nås, kan man købe billet umiddelbart efter man er sejlet gennem slusen. Turen gennem Kielerkanalen koster 18 Euro for os.
I Brunsbüttel var der meget at se på, alle de store containerskibe, der skulle gennem sluserne.
På vej fra Brunsbüttel efter Cuxhaven havde vi den udsøgt fornøjelse af få besøg af Wassershutzpolizie Hamburg, der oplyste os om, at vi udfor Cuxhaven havde sejlet i den forkerte side. Vi fik en Verwarnung på 55 Euro, da vi ikke havde generet nogen, for hvis vi havde gjort det, havde bøden været på 250 Euro. Vi havde fuld kontrol over vores sejlads via AIS og radar. Da de entrede vores båd påsejlede de beslaget til redningsflåden, så sikkerhedsholderen gik i stykker, vi nåede heldigvis at gribe flåden, inden den faldt i vandet. Derefter fortsatte vi vores sejlads i 10-12 s/m hele vejen til Langeoog, hvor vi havde en – synes Edel – lidt for spændende – indsejling i mørke til sidst.
Langeoog er en af de tyske frisiskeøer, hvor både går i pendulfart fra
fastlandet og til øen. Da vi så attidevandet ville falde med to meter inden for de næste seks timer tjekkede Allan dybden om natten, og lavede en “Maud”, da han så at dybdemåleren bare viste tre streger, og at vi stod med kølen dybt i mudderet.
Næste dag sejlede vi til Lauwersoog, hvor vi talte med en meget flink havnefoged, som sagde, at det skulle være muligt at vi kunne sejle i kanalen hvis båden stak 2 m mod Harlingen, hvis vi sejlede i midten. Den chance ville vi ikke tage, selvom havnefogeden ville komme med et kort om morgenen.
Efter afgang om morgenen satte vi storsejl og vinden var 8 s/m med retning fra NØ. Efter en time flækkede storesejlet desværre. Vi sejlede videre for genua.
Da vi kom i havn i Vlieland kontaktede vi vores sejlmager Thomas fra Elvstrøm, der vil tage kontakt til en Elvstrøm sejlmager i Holland, så vi kan få det repareret. Edel vil dog ikke sejle over Atlanten med dette sejl, så Allan må komme til lommen, så Elvstrøm er sat på opgaven til at sy og levere nyt sejl et sted ned af Atlanterhavskysten.
Den 28. – 29. maj
Vi sejlede kl. 6.45 fra Vlieland til Enkhuizen for at få kontakt til en sejlmager, så vi kunne få repareret det ødelagte storsejl. Undervejs så vi sæler, der lå og solede sig på en sandbanke – et smukt syn.
Da vi kom til Enkhuizen lå der tre havne på stribe, vi gik ind i Compagnies haven en dejlig havn med alle faciliteter. Dagen efter gik vi op til havnens sejlmager, UK Sails, der fik sejlet, og reparerede det på 1½ time – flot resultat. Det var bagende varmt 25-30 grader, og vi gik op i den gamle smukke by og handlede.
Dagen sluttede af med et forrygende regn- og tordenvejr. Det var så hele båden rystede.
Den 30. maj
Vi er nu nået til Amsterdam. Undervejs var det bagende varmt og vi badede, termometeret viste 25,7 grader, det var fantastisk dejligt. Da vi nåede til broen lidt før kl. 16.00 fik vi ikke en fair chance til at komme igennem – der var grønt lys, og inden vi fik sat af fra ventebroen, lukkede han broen ned. Vi kontaktede brovagten, der oplyste, at der var to timer til den åbnede igen – nemlig kl. 18.00. Så vi måtte pænt vente, imens trak skyerne sammen, og vi fik et forrygende regnvejr, lige efter vi var kommen gennem broen og slusen.
Vi lagde til som planlagt i Sixhaven, tog tørt tøj på og spiste aftensmad
Om aftenen kan vi i havnen høre svage skrig og hvin fra Amsterdams nye vartegn A’Dam Towers øverste attraktion Lookout. Du svinges ud over højhusets øverste kant – 100 m over fortovet – i en gynge drevet af hydraulik, så du selv kan pumpe mere fart på. (Vartegnet er det gl. Shell-tårn over Amsterdams Hovedbanegård).
Sixhaven er en stille og meget rolig og hyggelig havn, der ligger helt beskyttet, uden skvulp, selv om der ganske tæt på sejler kæmpe store luksuslinere. Havnen er aflåst og sikker.
Den 1. juni
Vi tog færgen over til Amsterdam, og tog en kanalrundfart på ca. 70 minutter. En hyggelig sejltur i skønt solskin.
Gennem kanalerne så vi mange forskellige former for husbåde nogle charmerende, og andre meget faldefærdige.
Det er fantastisk at se husene langs kanalerne, nogle bare med en dør og et vindue, men det er nødvendigvis ikke små lejligheder, de er dybe og kan sagtens være store. Alle gavle hælder ud af og øverst oppe sidder en “kran”, så det inventar der skal ind i boligerne ikke beskadiger facaderne.
… undervejs blev vi lige overhalet af en “bil”, der på næste billede kører på land og efter den kom en masse forskellige andre flotte biler.
Denne bro – ikke særligt tydeligt foto desværre – har været med i en James Bond film.
Foto af den sidste bro, er en meget gammel bro – en af de ældste i Amsterdam. Der er masser af broer i Amsterdam, kun Venedig overgår dette.
… og så kom vi forbi et cykelparkeringshus i adskillige etager – fantastisk. Der er så mange cykler i Amsterdam, så det er ikke lige sporvognene man skal være obs på – det er lige så meget cyklerne.
Vi sluttede dagen af på det store torv, hvor alting sker. Der var både Jack Sparrow, artister, døden m.v. – masser af aktivitet af en hver art.
Da en meget nær ven gennem de sidste 40 år desværre døde af kræft den 26. maj, vil båden ligge stille her i Sixhaven, Amsterdam indtil den 7. juni, mens vi er hjemme i DK til bisættelse.
Æret været Poul Eriks minde.
Den 7. juni
Sejlede fra Sixhaven om morgenen, undervejs så vi meget af Amsterdams nye bygninger
og gik gennem de sidste sluser før Nordsøen, og hvor vandet steg 1 meter.
Vi satte sejl og sejlede sydover, men det var blevet en kold fornøjelse, så fleecebluserne blev fundet frem igen efter de var pakket væk.
Vi beslutte undervejs at gå ind i Haag, da der ikke umiddelbart er nogle lystbådehavne ved indgangen til Rotterdam.
Denne havn-Scheveningen-ankom vi til kl. 16.00, og overraskede os positivt, da indkøbsmulighederne lå lige i nærheden, og medens vi betalte satte den anden havnefoged Dannebro på standeren.
Den 8. juni
Sejlede af sted kl. 9 om morgenen, men det var desværre meget diset, så vi ikke kunne se de lange sandstrande langs kysten ned mod Rotterdam.
Uden for indsejlingen til Rotterdam blev det meget spændende med masser af store container og fragtskibe på kryds og tværs også uden for sejlrenden, så det gjaldt om at manøvrerer rigtigt, tak til AIS, for det er en stor hjælp.
Ankom til Zeebrugge i Belgien kl. 19.30.
Vi havde ikke planlagt at gå til Belgien, så vi havde ikke noget gæsteflag, men det gjorde ikke noget, da alt var lukket og slukket fra kl. 18.00 til 09.00, og det var dermed umuligt at komme ud af havnen, da vi ikke kunne få koden til de aflukkede låger.
Det kunne også være lige meget, da havnen var meget kedelig.
Den 9. juni
Vi forlod Zeebrugge kl. 8.15 i gråt og kedeligt vejr, og havde ikke knækket koden omkring tidevandet på dette tidspunkt, så vi lå i modstrøm næsten hele vejen til Frankrig.
Hele kysten var en lang hvid sandstrand med højhuse i baggrunden, og vi passerede flere havne der umiddelbart så bedre ud end Zeebrugge. Det var blevet weekend så da vi var ud for Oostend var der rigtig mange sejlbåde på vandet.
Ankom til Frankrig kl. 16.30, se afsnittet – Frankrig.