Porto Santo og Madeira

 Den 27. september 2018

Land i sigte

Efter lidt over 3 døgn på Atlanten får vi landkending forrude, og kan forvente at vi vil være fremme om 10 sm.

Turen tog 3 døgn og 5 timer og vi sejlede med en gennemsnits fart på 6,6 kn over de 505,2 sm

Da vi kom ind til Porto Santo havde vi håbet på at få en plads ved flydebroerne, men der var optaget, så vi lagde os ved en bøje, og vi gik i gang med at pumpe gummibåden op.

Herefter gik vi op for at blive registreret, men havnekontoret var lukket, men en betjent lukkede os ind, og vi fik skrevet de nødvendige papirer, så vi ikke ville blive vækket i løbet af natten.

Den 28. september 2018

Vi fik os en rigtig god nats søvn, og formiddagen gik med diverse telefonopkald til Udbetaling Danmark, da der var noget der var rivende galt i deres systemer og vi ikke havde en adresse hjemme i Danmark og jeg var registreret til at bo i Belgien. De lovede at rette op på dette.

Jeg sejlede ind for at blive registreret hos havnefogeden kl. 12.00 og fik at vide, at hvis vi lå ved en bøje kostede det kun omkring 6,5 EUR, og i denne pris var bad indregnet og det var gratis at få vasket tøj.

På vej ned til gummibåden, hørte jeg danske stemmer ved den lokale restaurant, og det viste sig at der sad 8 danskere fra 3 både, Off Course, Notorious og Nordlyset, og nød sangria og øl. Dette kunne jeg selvfølgeligt ikke modstå, så Edel blev kaldt på båden og bedt om at være klar til at blive afhentet omgående i gummibåden. Det blev en hyggelig eftermiddag med flere sangriaer og vi sejlede først ud til båden igen ved 18.00 tiden, og fik ikke handlet mad ind som det var meningen denne dag.

Den 29. september 2018

Her til middag gik vi de 1,5 km. ind til byen for at handle.

Klipperne er meget porøse, og der vokser ikke meget på bjergene.

Bjerget ligner en vulkan og det næste billede viser et afsaltningsanlæg, da der ikke er grundvand på øen, bliver alt drikkevandet udvundet af havvand.

Porto Santo havn

Vi havde travlt med at få handlet ind, da vi skulle mødes med danskergruppen igen kl. 14.00 foran restauranten, og vi havde endnu en hyggelig eftermiddag. Der var nu kommet nye medlemmer – nemlig besætning af Aegir, og Nordlyset var sejlet videre.

Den 30. september 2018

Vi har i dag købt billetter til en åben turistbus, som kører os 2 timer rundt på øen, men da vi skulle ombord på bussen var der en lukket bus i stedet for, da den åbne bus var gået i stykker.

Bussen er nu stoppet på Porto Santo’s sydligste punkt, og det er ikke et sted jeg vil bade, da der er en kraftig brænding mellem klipperne.

Næste stop med bussen var på et af bjergene med udsigt over Porto Santo. På vej op til toppen skulle bussen køre på en grusvej og meget tæt på kanten af afgrunden.

Hvad er bedre for en sejler end at stå højt oppe på land og kigge ned på sin båd eller ud over havet, meget mærkeligt. Første båd i bundet af fotoet til venstre er Miraculix. Her kigger vi nu ud mod det NØ-ligste punkt på øen.

Vi havde aftalt med nogle af de andre sejlere fra danskerkolonien at vi skulle op og spise på Panorama om aftenen, som ligger højt over Porto Santo. Vi bliver både hentet og sat af på havnen efter middagen. Det var en fantastisk hyggelig aften med dejlig mad og vin, og oveni en utrolig udsigt.

Den 1. oktober 2018

Jeg havde tid hos den lokale tandlæge kl. 11.30 for at få lavet en af fortænderne, der var knækket da jeg bed i en ellers god bolle dagen før. Men lige inden vi skulle gå kom havnefogeden og sagde, at vi nu skulle lægge os ind til broen fra den bøjeplads vi havde ligget ved de sidste 3 dage. Vi fik travlt og måtte så tage en taxi til byen, pris 8 EUR. Efter tandlægebesøget til 60 EUR, billigt for ny krone og røntgenbillede, gik vi ud for se på byen.

Vi fandt forholdsvis let Columbus hus, hvor han havde boet i en årrække, og den lokale kirke blev også inspiceret.

Nu skulle der købes maling til at male på havnemolen, som er skik her, når du er i Porto Santo, men der var desværre  lukket for siesta da vi kom til farvehandleren, så købet måtte udskydes til dagen efter. Da vi kom hjem fik vi anvist en ny plads af havnefogeden, da den anden kun var en venteplads, så vi flyttede lige båden igen. Om aftenen var vi til indvielse af fryser hos Jeanette og Carsten, og det var hyggeligt.

Den 2. oktober 2018

Vi har her til morgen købt maling, så nu skal vi i gang med at male på molen. Baggrunden, hvid blev malet, og resten følger i morgen. Vaskeposerne er afleveret i vaskeriet, men der er kø, så det bliver nok først vasket i morgen. Vi har planer om snart at sejle mod Funchal, men det er ikke til at få plads. Vi har ringet, men fik besked om at ringe igen torsdag, ikke noget med at vi kunne blive skrevet på venteliste.

Den 3. oktober 2018

Tegningen på molen er færdig, men det kniber med vasketøjet som først er færdig i morgen tidlig, da der er stort run på maskinen. Her til aften spiste vi middag sammen med Jeanette og Carsten, og det var hyggeligt som sædvanligt. I morgen sejler vi afsted til Madeira, så snart vasketøjet er færdigt.

Den 4. oktober 2018

Vi var klar til at sejle kl. 10.30 og stod ud af havnen, men måtte opgive at sætte sejl, da der ikke var mere vind end 2-3 m/s og platlæns.

Vi tog temperaturen undervejs på vandet, og den var nu oppe på 25,5 grader, og vi måtte flere gange stoppe motoren og hoppe i vandet, som var azur blåt og enormt klart, selvom vanddybden var over 2 km.

Denne farve på vandet ses ikke i Danmark.

Madeiras start- og landingsbane er bygget på 100 m høje piller, hvor flyene lander og starter fra. Det skulle være en af de svære lufthavne at beflyve, da man ikke kan komme lige ind, men kommer ind i et drej og herefter lander. Ved starten drejes der væk fra bjerget med det samme flyet er i luften. Under banen er der opbevaring på land af sejlskibe med master.

Vi har nu fået Funchal i sigte og skal bare finde havnen, hvor det viste sig at reservationen fra Porto Santo ikke var blevet nedskrevet, men efter en lang snak i telefonen, kunne vi få lov til at ligge i havnen et døgn, da der var mange på ventelisten. Det viste sig efterfølgende, at der kun var 3 både på ventelisten, og vi ligger nu på 3 døgn i havnen.

På vej ind i havnen blev vi mødt af Columbus sejlskib Maria, som nu sejlede turister rundt i vandet.

Den 6. oktober 2018

Den gamle bydel i Funchal er meget hyggelig med fine restauranter.

Om aftenen var vi inviteret over til Jeanette og Carsten fra Helsingør til rødvin m.m. Det var som sædvanligt meget hyggeligt, og det blev sent før vi var hjemme i båden igen.

Den 7. oktober 2018

Dagen er gået med vandreturer i byen og undersøgelse af muligheden for at leje en bil, så vi kan køre øen rundt, i stedet for at tage de åbne turistbusser.

   Og endelig fik Edel sin længe ventede isdessert i højt glas, og så var det på The Ritz.

Da det jo var frokost, fik jeg brød under min is.

Stemningsbillede fra Funchal havn.

Meget specielt træ, med et enormt rodnet.

Den 9. oktober 2018

I går var det regnvejr hele dagen, men i dag er vi taget med en turistbus, som kører os ud af Funchal.

På vej ud mod klippen Cabo Girãu skulle vi skifte bus i en gammel fiskerby Cãmara Lobos, men vi skulle vente 40 min, så vi fik udforsket denne lille hyggelige havne by, hvor bølgerne skyllede ind over klipperne, et fantastisk smukt syn.

I huset i midten af billedet i Cãmara Lobos sad Winston Churchill ofte og malede, samtidigt med at han nød et glas whisky og en cigar. I baggrunden op af skråningen ses bananplantager.

På vej ud mod Cabo Girãu kørte vi gennem mange tunneller og kørte op af små veje forbi mange opdyrkede jordstykker. Man ser mange bananplantager, hvor bananerne ikke hænger nedad, som vi gennem mange generationer har set Mowgli og bjørnen Balou plukke bananer fra.

Udsigt fra Europas højeste klint Cabo Girãu som er 580 m høj og 3. højeste i verden.

Flot udsigt mod Funchal.

Billedet til venstre er ikke særligt klart, men man ser 580 m ned gennem glasset i gulvet. Det var ikke alle der havde det godt ved at gå på et glasgulv i 580 m højde. 

Efter vi kom hjem fra vores tur, begyndte det at vælte ned med regn. Vi ligger her 4 danske både uden på hinanden.

De har lovet stormvejr vest for Madeira,  som vil dreje nord om øen. Inden for de næste døgn ville vinden og bølgerne ikke tage til, så vi har besluttet at tage afsted i morgen. 

Da vejret ikke var godt, inviterede vi de danske både ned hos os, da vi jo ikke vidste om vi skulle mødes igen på vores tur. Det gjorde vi heldigvis mange gange i Caribien.

Den 10. oktober 2018

Vi har nu sat kursen mod La Palma, som er den vestligste ø i Gran Canaria.

Vi fik lige pludselig besøg af en stor flok delfiner, som alle sammen ville ligge forrest foran båden.