St. Vincent retur til Saint Lucia

 Den 26. januar 2019

   

Vi er nu kommet tilbage til bugten i Bequia, hvor der altid er godt. Dog skal man være forsigtig hvis man vil soppe, da søpindsvinene er store og der er mange af dem.     

Den 27. januar 2019

   

Der har været problemer med motoren i båden undervejs, for pludselig er omdrejningstallet faldet 2-300 omd. under sejlads, men er kommet op igen. Ved ladning af batterier kører den upåklageligt i flere timer. Dieselfilter er udskiftet, vandudskilleren er tømt og 4 liter diesel fra bunden af dieseltanken er suget op og inspiceret, uden resultat. Et middel til rensning af tank og motor er hældt i tanken og nu skal tanken fyldes op fra en af de omkringsejlende både med diesel, benzin og vand, men først skal dieselen checkes i en tragt med filter, som vi lånte af Vixen.  

Den 28. januar 2019

   

Sådan ser der ud når solen går ned kl. 18.02 og meget hurtigt efter er det helt mørkt. På billedet ses en kajakroer, som transporterer en kasse tomme colaer på hovedet.

Den 29. januar 2019

   

Da vi ikke kan passere St. Vincent uden at have ligget ind til øen, besluttede vi os til at sejle til Blue Lagoon, hvilket viste sig at være et godt valg, for der er virkeligt hyggeligt inde i lagunen, og fantastisk smukt.

  

Lige før vi nåede lagunen sejlede vi gennem et smalt stræde, hvor der lå adskillige resort omgivet af hytter og palmer, smukt ser det ud.

  

For at komme ind i Blue Lagoon skulle vi gennem et hul i revet med en dybde på 2,2 m, som blev vist med 2 rød/grøn mærker. Hvis båden har en større dybgang end dette, kan man kalde marinaen, og de sender en mand ud og sejler båden igennem et uafmærket hul i revet på sydsiden, hvor dybden er 5 m. Dette er så Blue Lagoon set ude fra reet.

Den 30. februar 2019

   

I forbindelsen med havnen, lå der adskillige små restauranter, så vi tog den, hvor de lokale sad og så bestilte vi to rom punch, men bartenderen havde kun til én, så vi måtte tage til takke med to pina colada, men de var også gode. 

  

Denne advarsel er garanteret ikke set i DK. 

Her ligger så det gode skiv Miraculix midt i paradiset, der er så fantastisk smukt, lige meget hvor vi ser hen. Også her starter hver dag med at hoppe på hovedet i det smukke blå vand inden morgenmaden. Der bliver badet mange gange om dagen, da temperaturen ligger omkring 28-30 grader og badevandet er 27.

Den 31. januar 2019

  

I dag skal vi til Kingstown, som er hovedstaden på St. Vincent, så vi går op på hovedvejen og prejer en “bus”, som er en stor Toyota Hiace, men hvor der kan stoppes op til 18 mennesker ind i, samtidigt med at højttalerne banker den lokale musik ud. En meget speciel oplevelse, hvor Edel fik en af de unge hjælpere på bussen på skødet, så kunne der være en mere.

   

Der er meget lidt at kigge på i byen, og meget er forfaldent og vores opfattelse er, at det er en af de fattigste byer vi har set indtil videre. Overalt er der boder, hvor alt prøves at blive afsat.

  

Vi fandt denne St. Vincent statue i en kirke, som i tidens løb er blevet angrebet af forureningen og blevet sort i stenene. En del af bygningen bliver brugt til pigeskole, bare det ikke er den “sorte” skole.

  

Da vi kom tilbage fra Kingstown var der på terrassen, med udsigt over havnen,  blevet dækket op til aftenens barbercue-middag, så vi skynder os at bestille bord. Der var levende musik til middagen, hvor der blev spillet på olietromme. Desværre blev noget af aftenen ødelagt for mange gæster af kraftige regnbyger, da mange borde ikke var overdækkede, men det var vores heldigvis.

Den 1. februar 2019

   

Når det regner, kan der virkeligt komme meget vand ned, men lidt senere er det tid for til at hænge hængekøjen op, som var en af Edels afskedsgaver fra KAB. 

Den 2. februar 2019

Vi har nu forladt havnen, og er på vej op forbi øen St. Vincent og bliver mødt af dette vejr som gav masser af regn og vind – og to smukke regnbuer. Der bliver rebet ind på genuaen og rullet ud igen mange gange på denne tur, hvor vinden til tider kommer op på 14 m/s for umiddelbart efter kun at være på 6 m/s.

     

På vej nordover mod Martinique har vi besluttet at gå i havn i Marigot Bay, som er en fin havn at overnatte i, særligt hvis der er plads ved bøjer helt inde i havnen, og det var der heldigvis.

Ved denne båd dyrkes der kokospalmer i en kajak.

Den 3. februar 2019

På den ene side af bugten i Marigot Bay er der mangrove skov, hvor det endda er muligt at købe nogle acras mangrove.

   

På den anden side af bugten ligger Hurrican Hotel, som er 5 stjernet, og hvor faciliteterne må benyttes, hvis man ligger i havnen enten ved bøje eller kaj. Man skal lige skubbe til denne megastore motorbåd med gummibåden for at komme ind i dingyhavnen.

 

Vand falder fra en højere liggende pool til den næste lavereliggende pool. Vild luksus.

Den 4. februar 2018

   

Nu er det tid til at se noget nyt, og vi siger farvel til Saint Lucia og sætter kursen mod Martinique i 5-8 m/s vind ind forfra i 60 grader. Lækker tur på 30 sm.

  

Vi sejler gennem øer af tang fra Sargasso Havet, som bliver et større og større problem i Caribien og også i de danske farvande. Sargassotang stammer oprindeligt fra det nordvestlige Stillehav og findes naturligt i vandene omkring Japan, Kina, Rusland og Korea. Butblæret sargassotang anses for at være en invasiv art og bekæmpelse er ikke mulig, da den spreder sig aggressivt med fare for at forstyrre den økologiske balance.

Klokken 12.00 har vi Martinique ret forude, og det franske gæsteflag sættes. Der er en forholdsvis lang, men flot indsejling med mange gode bøjepladser ind til havnen – Marina du Marin – og rigtig mange fiskedunke overalt (her bruger de ikke fiskebøjer), så det er bare med at holde øje, vi ikke sejler ind i dem. Som sædvanligt prøver vi at kontakte havnen over VHF’en, men ingen svarer, så vi prøver mobilen, denne gang med held. Vi bliver modtaget af en dinghy, der viser vej til vores plads. Havnen er meget stille og rolig og med handlemuligheder tæt på, og det har vi manglet de sidste steder, hvor vi har været, så vi måtte ud og proviantere.